topiari2
PediCure
Free Web Page Counters
PediCure

RAHSIATAMAN
                                                                                                                                                                                                                                                                        Selamat Datang Ke Laman Web Rahsia Taman................  Laman ini Disediakan Oleh Mohd Faizal Bin Jamaludin.................                                                                                                                                            

contatore visite clock for website
  
 

 CARIAN

ANJUNG

PENGENALAN

PRODUK

BLOG

TIP TERKINI

E-MAIL

HUBUNGAN

- Taman

- Guru

- Pelajar

- Peribadi

PERMAINAN

BERITA

BUKU TETAMU

BUAL

FORUM

E-KAD

JADUAL

 

 

 
free hit counter

 

 

Bahasa Malaysia   English                                                        RAHSIA TAMAN

AKUARIUM

Akuarium merupakan satu bekas yang di isikan air dan diletakkan ikan peliharaan. Akuarium diperbuat daripada kaca atau plastik. Akuarium yang diperbuat daripada kaca, harganya mahal berbanding akuarium yang di perbuat daripada plastik.

Terdapat dua jenis ikan yang dipelihara dalam akuarium

  • Ikan air tawar

  • Ikan air masin

Ikan air tawar yang boleh di pelihara seperti:

  1. Ikan Emas
  2. Ikan Koi
  3. Ikan Puyu
  4. Ikan Sepat Ronggeng
  5. Ikan Gapi
  6. Ikan Pelaga Siam
  7. Ikan Kalui
  8. Ikan Ketutu
  9. Ikan Keli putih

Ikan air masin yang boleh dipelihara seperti

  1. Nemo
  2. Blue Damsel
  3. Yellow Tail Damsel
  4. Yellow Tang
  5. Brown Tang
  6. Angel Fish
  7. Doctor Fish
  8. Doctor Shrimp
  9. Kuda Laut
  10. Tomato clown

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Inilah akuarium yang ada di rumah i, simple je  kan... i bukan tak nak beli akuarium besar, tapi i dah pegi kat kedai akuarium , semuanya i tak berkenan, satu hari bila i berkenan nanti i beli.I bela ikan puyu je sebabnya tahan lasak, tak payah guna oksigen, jimat kos bela....lagipun selalunya i banyak tidak duduk di rumah asyik kursus, tinggal le puyu ni dok jaga rumah i....sebaik le  puyu ni dapat bertahan lama. Petuanya i tinggal kan lumut dalam akuarium, kalau puyu tu lapar makan lumutle dia.

Makan ape puyu ni?. I bagi dia makan pelet ikan, beli RM1.00 je tak mahal, boleh le makan sebulan. Kadang i tampar nyamuk bagi kat dia makan. Sesekali dia nak makan sedap.ubah selera sikit. Kadang-kadang anak cicak pun jadi habuannya.

Inilah pelet makanan puyu i, rasanya i tak pernah cuba...

       Untuk mencantikkan akuarium i, i letakkan batu warna-warni serta tumbuhan plastik. Nampak real macam dalam habitat sebenar. seronok mata i memandang, menyentuh perasaan.

Inilah batu warna-warni, Cantikkan!

       Akuarium i yang comel ni i letakkan di atas meja marmar i kat tempat parking sebabnya i selalu lepak situ, sambil tengok-tengok orang yang lalu lalang.

 

Nak tahu pasal akuarium...nanti i sambung di hari lain

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  RAHSIA TAMAN

MOHD FAIZAL

Dip. Pertanian UPM,      Bac.Sc. Perniagaantani UPM  KPLI KH S. Pertanian Maktab Batu Pahat

Berkhidmat  :                   SMK Syeikh Abdul Ghani, Bidor, Perak

Mengajar :                  Landskap & Nurseri     Tingatan 4 & 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Seterusnya

Sekiranya anda ingin menghantar sebarang artikel, komen, pandangan sila email rahsiataman@yahoo.com

PENAFIAN

RAHSIA TAMAN tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang diakibatkan oleh penggunaan maklumat yang diperoleh daripada Portal ini.

 

      2008 Hak Cipta terpelihara rahsiataman.com     Paparan terbaik dlm Internet explorer  (1098x520)      Kemaskini          05/12/2008 06:08:22 PM